05.03.2026

Verandering in berekening van Lohnsteuer vanaf 1 januari 2026

Vanaf 1 januari 2026 gelden in Duitsland andere regels voor het berekenen van de Lohnsteuer. Tot dit jaar werd bij de berekening van de Lohnsteuer rekening gehouden met een vast bedrag voor aftrek van premies voor de wettelijke ziektekostenverzekering en het wettelijke pensioen, ook als u niet sociaal verzekerd bent in Duitsland.

Deze vaste aftrek (Vorsorgepauschale) is per 1 januari 2026 afgeschaft. Bij de Lohnsteuerberekening wordt de aftrek nu berekend op basis van de werkelijk ingehouden premies.

Voor grensarbeiders die in Nederland sociaal verzekerd zijn, maar wel (deels) belastingplichtig zijn in Duitsland, betekent dit dat er meer Lohnsteuer wordt ingehouden op het brutoloon, waardoor het nettoloon lager uitvalt.

Op dit moment is nog niet duidelijk of het ontstane nadeel via de belastingaangifte in Duitsland gecompenseerd kan worden voor alle grensarbeiders die hiermee te maken hebben.

Verdere News

Aanvraagtermijn zorgtoeslag 2025 verlengd tot eind 2026

Mensen die nog zorgtoeslag over 2025 willen aanvragen, krijgen daar langer de tijd voor. De termijn voor een aanvraag met

Nieuwe regeling in Duitsland: zv-premietoeslag voor de Familienversicherung vanaf 2028

Meeverzekerde partners moeten straks betalen Met de onlangs aangenomen GKV-Beitragssatzstabilisierungsgesetz (wet inzake de stabilisering van de premietarieven van de wettelijke

Verhuizen buiten Nederland? Wat is de RNI en waarom een correcte registratie in de RNI belangrijk is – VRAAG EN ANTWOORD

De Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) is bedoeld voor mensen die niet in Nederland wonen, maar wel contact hebben of hebben gehad

Dit verandert er in België vanaf 1 augustus 2026

Vanaf 1 augustus 2026 treden in België enkele belangrijke wijzigingen op arbeidsrechtelijk vlak in werking. Zo wordt de opzegtermijn tijdens